~Γεωργία Νταγάκη~

Πατήστε Play για να ακούσετε την συνέντευξη

Καλή σας ακρόαση
Η Γεωργία Νταγάκη ζωντανά στο Εν-τεχνο.gr 4-5-2018

eg

Σήμερα έχουμε την χαρά να φιλοξενήσουμε, εδώ στο αέρα του Eν-τεχνο.gr μια ξεχωριστή φωνή. Μια καλλιτέχνης που κατέφερε και πάντρεψε την κρητική μουσική με τους πιο σύντονους ήχους, φτιάχνοντας ένα δικό της ηχόχρωμα και μέσα από την ενέργεια της επί σκηνής να γίνει ιδιαίτερα αγαπητή στο κόσμο. Ας μην σας κρατάμε άλλο σε αγωνία. H Γεωργία Νταγάκη είναι κοντά μας εδώ στο Eν-τεχνο.gr

eg

Ποιοι είναι οι μουσικοί οδικοί σου χάρτες που σε εμπνέουν και σε προσανατολίζουν στα καλλιτεχνικά σου βήματά ;

Νομίζω ότι είναι δυο, νομίζω ότι είναι η Κρήτη γιατί είναι το σημείο αναφοράς μου, είναι η αφετηρία μου και είναι η παγκόσμια μουσική , κυρίως του εξωτερικού ,κυρίως η Ρόκ ,είτε η ελληνική Ροκ είτε η ξένη που ουσιαστικά παντρεύεται με την παράδοση και αποτελεί τον ήχο που δουλεύουμε τον τελευταίο καιρό και μας αντιπροσωπεύει απόλυτα.

Ποια εκείνα τα στηρίγματα που σε κράτησαν από την πρώτη σου επαφή με την μουσική και ποιες παραμένουν οι πηγές που αντλείς την δύναμή σου για να συνεχίσεις εως και σήμερα;

Η αγάπη μου για την μουσική που με κρατάει και συνεχίζω να το κάνω και η αγάπη του κόσμου. Οι δυσκολίες αυτής της δουλειάς είναι τόσες πολλές, δεν είναι ονειρικό το τοπίο όπως ίσως περιμένουν κάποιοι εκτός χώρου ή σκέφτονται. Νομίζω ότι είναι αρκετά δύσκολη η δουλειά ενός καλλιτέχνη και έχει πολλά εμπόδια μέχρι να φτάσεις στο δρόμο που τελικά επιθυμείς. Ωστόσο η αγάπη του κόσμου και η αγάπη η δική μου προς την μουσική δεν εξαντλείται και είναι αυτή που μου δίνει την δύναμη να συνεχίζω.

Όντας πρωτοπόρα σε ένα όργανο καθαρά ανδροκρατούμενο κατάφερες και πέρασες το δικό σου ηχόχρωμα και το δικό σου ύφος. Υπήρξε κάποια ανασφάλεια δικιά σου, αν αυτό θα έχει απήχηση στον το κόσμo ή αν υπήρξε κάποια άσχημη κριτική που να σε προβλημάτισε;

Ανασφάλεια δική μου όχι, δεν υπήρχε ως προς αυτή την επιλογή μου. Δεν είχα και συναίσθηση γιατί ασυνείδητα επέλεξα να μάθω κρητική λύρα ,ήμουν αρκετά μικρή για να καταλάβω ότι αυτό που κάνω είναι τόσο κόντρα στα μάτια των τρίτων. Ωστόσο χαίρομαι γιατί και οι γονείς μου όταν τους το ζήτησα δεν ήταν οι Κρητικοί οι πιο κλειστοί με παρωπίδες να μου πουν είσαι κορίτσι δε πρέπει να το κάνεις αυτό, χαίρομαι πάρα πολύ . Ανασφάλειες δεν είχα , στο κοντινό μου περιβάλλον λατρεύαμε την Κρητική μουσική ,ήταν κάτι που θεωρούσα δεδομένο. Αφού αγαπώ την κρητική μουσική πρέπει να ασχοληθώ με αυτή, με κάποιο τρόπο είτε με το τραγούδι , είτε με το χορό είτε με κάποιο όργανο. Για τους τρίτους μάλλον δεν ήταν τόσο φυσικό , γιατί από το σχολείο αισθανόμουν αυτή τη διαφορετικότητα για αυτό που κάνω , όλοι θεωρούσαν πολύ παράδοξο πως ένα παιδί που ζούσε στην Αθήνα ασχολείται με ένα παραδοσιακό όργανο και παίζει κρητική μουσική, όπως καταλαβαίνεις εκεί ξεκίνησα να καταλαβαίνω ότι αυτό που κάνω δεν είναι και τόσο φυσικό για κάποιους ανθρώπους. Άσχημες κρητικές στα πρώτα επαγγελματικά βήματα έλαβα, αυτό με δυνάμωσε όμως, με στενοχώρησε όμως γιατί ήμουν μικρή αλλά με δυνάμωνε όσο περνούσε ο καιρός ,απέκτησα ένα πείσμα, ένα σθένος που δεν θα το είχα αν δεν ασχολιόμουν τόσο με το όργανο και δεν δεχόμουν όλα αυτά τα καλά ή τα κακά που περικλείει.

eg

Αν και διαφοροποιείται αρκετά ο ήχος σου από την κλασική παραδοσιακή μουσική

Η αγάπη της Κρήτης που σιγά σιγά καταλαβαίνει τι κάνουμε και οι Κρήτες καταλαβαίνουν και το σέβονται αυτό που κάνουμε και ήταν ένας αγώνας δικός μου να καταλάβουν ότι δεν το κάνω για κάποιο μοντερνισμό, το κάνω για να βρω την ταυτότητά μου εγώ ως Γεωργία και την σύνδεσή μου με το όργανο αυτό.

Έχοντας αρκετές ζωντανές εμφανίσεις στην πορεία σου και με δεδομένο ότι ένας καλλιτέχνης αποκτά μεγαλύτερη εμπειρία από τις live παραστάσεις, ποια κομμάτια σου έχουν εξελιχθεί και ποια τα τυχόν λάθη έχεις διορθώσει ;

Τα περισσότερα είναι καλά στοιχεία , έχω δουλέψει πολύ μέσα από τις ζωντανές εμφανίσεις και έχω πάρει πάρα πολλά θετικά πράγματα. Καταρχάς έχω βρει τον ήχο μου επάνω στη σκηνή, έχω πειραματιστεί με μουσικούς, με την μπάντα μου την ίδια, οπότε καταλαβαίνεις ότι μόνο που βρήκα τον ήχο μου μέσα από τις πρόβες και τις ζωντανές εμφανίσεις και ρεπερτοριακά τι θέλω να υποστηρίξω ,ήταν ένα μεγάλο δώρο για εμένα. Ωστόσο αυτό που κάνω και έχει ένα αρνητικό αποτέλεσμα στο δισκογραφικό κομμάτι , είναι η υπερβολή μου, γιατί στα live υπάρχει μια τρομερή ενέργεια με τον κόσμο , ένα τρομερό πάθος και μια δύναμη οπότε εκεί καταλαβαίνεις πως το κομμάτι της ισορροπίας μπορεί να χαθεί πάρα πολλές φορές. Μετά μπαίνω στο στούντιο και μου λένε μη τραγουδάς όπως τραγουδάς σε πάρα πολύ κόσμο ,οπότε καταλαβαίνεις.

Αυτή την ενεργεία που έχεις στην σκηνή την έχεις και στην προσωπική σου ζωή;

Όχι τόσο πολύ, και μου το λένε και δε το θεωρώ καλό ή κακό ή σαν κομπλιμάν, μου λένε πως πάνω στη σκηνή μεταμορφώνομαι ,μου το έχουνε πει πάρα πολλές φορές, είτε και λόγου οργάνου είτε λόγου ενέργειας . Δεν είμαι έτσι στην καθημερινότητά μου , δεν έχω τόσο πολύ ενέργεια, είμαι πάρα πολύ τελειομανής και είμαι σε μια εγρήγορση ,δεν αφήνω κάτι να πέσει κάτω εύκολα, προσπαθώ να τα ελέγχω όλα . Σαν ψυχολογική ερώτηση μου φαίνεται αυτή, θα μπορούσα να λέω για εμένα όλα τα αρνητικά. Έτσι λοιπόν με λιγότερη ενέργεια, την κρατάω για τις παραστάσεις μας.

eg

Μέσα από την μουσική σου παρακαταθήκη έχουν προκύψει αρκετές σπουδαίες συνεργασίες , ποιες είναι ξεχωριστές συναντήσεις και τι κρατάς από αυτές;

Αν πρέπει να ξεχωρίσω δυο από τις συνεργασίες που έχω κάνει , η μία θα ήταν με τον θρύλο της Ροκ σκηνής , με τον Eric Burdon και τους Animals ,γιατί πέρα ότι συνεργάστηκα με ένα τόσο σπουδαίο καλλιτέχνη ,κάναμε και κάτι πρωτόγνωρο για εμένα . Περιοδεύσαμε σε όλη την Ευρώπη για περίπου ενάμιση μήνα. Ήταν όπως στις παλιές εποχές , μπαίνοντας σε ένα βαν , σε ένα λεωφορείο και γυρνούσες όλη την Ελλάδα , όλη την Ευρώπη όλο τον κόσμο ,ήταν κάτι μοναδικό για εμένα σαν εμπειρία. Η εγχώρια συνεργασία που ξεχωρίζω γιατί υπήρξε πολύ γενναιόδωρος άνθρωπος προς τα εμένα , μου έδωσε και τραγούδια να τραγουδήσω που ίσως οι άλλοι συνάδελφοι να πίστευαν ότι δε μπορώ να υπηρετήσω, να τραγουδήσω και αυτό το τραγούδι , ήταν ο Νίκος Ξυδάκης που μου ζήτησε να τραγουδήσω τα τραγούδια που είχε κάνει με την Ελευθερία Αρβανιτάκη , το « Γρήγορα η ώρα πέρασε » αυτό τον εξαίρετο δίσκο ,που είναι σε ποίηση Σαπφούς , απόδοση Οδυσσέα Ελύτη . Ήταν ένας από τους αγαπημένους μου δίσκους και μου δόθηκε η ευκαιρία να τον τραγουδήσω δίπλα στον συνθέτη που έχει φτιάξει αυτό τον δίσκο. Για εμένα ήταν μια πολύ σημαντική στιγμή της πορείας μου.

Ποια θα ήταν εκείνη η συνεργασία που θα ήθελες να βρεθείς επί σκηνής από τους εκπροσώπους της Κρητικής μουσικής;

Είναι πάρα πολλοί. Είναι ο Βασίλης Σκουλάς , ο Μιχάλης Τζουγανάκης που θα μου άρεσε πάρα πολύ να κάνουμε κάτι επί σκηνής παρέα και άλλους είτε στο παραδοσιακό καθαρά είτε όχι. Ανθρώπους που δεν είναι εν ζωή και θα ήθελα πάρα πολύ να τους έχω γνωρίσει και να έχουμε παίξει έστω και ένα τραγούδι παρέα.

Έχεις σκεφτεί ποτέ σου ζώντας σε μια εποχή κρίσης να αγγίζει η μουσική σου ταυτότητα ,πολιτικό στίχο;

Σαφώς, έχω και πολλά τραγούδια που μπορεί να μην είναι καθαρά πολιτικά , υπάρχει αυτό το υπαρξιακό που μας αφορά όλους που δεν είναι αυτό το καθαρά ερωτικό τραγούδι . Άσε που πιστεύω πως τα ερωτικά τραγούδια μπορούν να σου πουν πολλά περισσότερα πράγματα και να ταυτιστείς όχι αποκλειστικά με το αίσθημα του έρωτα αλλά και με την ψυχή σου και τον ίδιο σου τον εαυτό και να προβληματιστείς. Αγαπώ αυτά τα τραγούδια που μας κουνάν λίγο από την θέση μας , μας δείχνουν πως μπορούμε να προβληματιστούμε , να σκεφτούμε λίγο παραπάνω και να γίνουμε λίγο καλύτεροι. Τον τελευταίο καιρό όμως πέφτουν στα χέρια μου περισσότερο ερωτικά τραγούδια ενώ παλιότερα τα έψαχνα με το τουφέκι να τα βρω και να τα βάλω σε ένα δικό μου πρόγραμμα. Τώρα κάτι γίνεται , λίγο η Άνοιξη , λίγο ότι είμαστε καλά εμείς οι ίδιοι, θα δείξει.

eg

Ως μια πιο αναγνωρίσιμη καλλιτέχνης στο χώρο , ποιο είναι το κομμάτι αυτό της προβολής που κάνει την Γεωργία Νταγάκη να γελάει και ποιο να την θυμώνει ;

Xαίρομαι να μου μιλάει ο κόσμος και για αυτό κάνω μουσική. Δε το κάνω για να κλειστώ στον εαυτό μου, είναι κάτι που θέλω να μοιράζομαι με τον κόσμο. Το θεωρώ πάρα πολύ φυσιολογικό ζεστό και οικείο , το χαίρομαι και τις εκφράσεις του κόσμου . Ευχαριστώ πάρα πολύ τον κόσμο που είναι τόσο ζεστός μαζί μου. Αυτό που με θυμώνει , το ψέμα , να ακουστεί κάτι για εμένα που δεν είναι καθόλου αλήθεια, δηλαδή ούτε να έχει μια μικρή δόση αλήθειας. Ακούμε πράγματα που δε συνάγουν με την πραγματικότητα καθόλου, όχι από τον κόσμο αλλά κυρίως από τον χώρο , από ανθρώπους γενικότερα.

Ποιο είναι το μυστικό για να διατηρηθεί η όρεξη ,το κέφι , η δημιουργικότητα και η αγάπη για αυτή τη δουλειά και αν υπήρχαν στιγμές που οι γρήγοροι ρυθμοί σε έκαναν να αποζητάς ένα διάλειμμα;

Έχω κάνει μικρά διαλλείματα κατά καιρούς , είτε για να δουλέψω κάποια τραγούδια, είτε για να δουλέψω εγώ με τον εαυτό μου, να γράψω κάποια πράγματα αλλά είναι πάρα πολύ μικρά. Το live είναι εκείνο που αντλώ εγώ δύναμη , μου λένε όλοι πόσο ενέργεια βγάζεις και εγώ τους λέω πως την διοχετεύω από τον κόσμο .

Είναι κουραστικά τα συνεχόμενα Live ;

Σωματικά και τραγουδιστικά σαφώς είναι , αλλά είναι πάρα πολύ όμορφο πράγμα. Εγώ είμαι και ένα παιδί του Live , δε μπορώ να ζήσω χωρίς το live και να έρχομαι κοντά με τον κόσμο. Είναι κάτι που τόσα χρόνια αυτό δουλεύω ουσιαστικά.

eg

Αν και έχεις μεγαλώσει στην Αθήνα λόγω της καταγωγής σου έχεις έντονο το στοιχείο της Κρητικής παράδοσης μέσα σου, ποια κομμάτια αυτής της παράδοσης μένουν αλληλένδετα ως προς καταγωγή και ποια εκείνα που απορρίπτεις έχοντας μεγαλώσει στην Αθήνα;

Όλα τα κομμάτια τα κρατάω, ακόμα και σήμερα το φαγητό που φτιάχνω είναι το φαγητό που έφτιαχνε η μητέρα μου και έχει πολύ άμεση σχέση με την Κρητική κουζίνα . Η μουσική που ακούω όταν είμαι καλά είναι η Κρητική μουσική , όταν είμαι χαρούμενη αυτό που με απογειώνει είναι να ακούσω Κρητική μουσική . Δηλαδή την χαρά μου την συνδέω με την Κρήτη και μόνο. Τα ταξίδια , όλη αυτή η αγάπη που έχω πάρει , έχω νιώσει από παιδί όσο από την οικογένεια της Κρήτης τόσο και σε μεγαλύτερη ηλικία. Νομίζω είναι η προέκτασή μου η Κρήτη και τα έθιμά της.

Στο πέρασμα του χρόνου ποιες είναι εκείνες οι ανασφάλειες που προκύπτουν σε έναν εσωτερικό απολογισμό και ποιοι είναι εκείνοι οι προβληματισμοί σου για το μέλλον ;

Ανασφάλειες δεν έχω όσο αφορά την δουλειά μου, πατάω πολύ γερά στα πόδια μου και αυτό όχι γιατί γεννήθηκα έτσι ,είναι γιατί το έχτισα εγώ και οι συνεργάτες μου και το περιβάλλον μου, και η αγάπη μου προς την μουσική είναι αυτή που με γειώνει αλλά και με απογειώνει και όλα. Οπότε ανασφαλείς δεν έχω , έχω όμως φοβίες , έχω φόβους για το μέλλον , παράγουμε τραγούδια και δεν έχουμε την δύναμη να φτάσουν στα αυτιά πολλών ανθρώπων, που ίσως αυτοί οι άνθρωποι θα θέλανε να φτάσουν. Φοβίες , ίσως αυτό που κάνουμε έχει μια ημερομηνία λήξης , όχι όσο το να μην είμαστε εμείς οι ίδιοι δημιουργικοί , ίσως λόγω συστήματος, λόγω κοινωνίας. Όσο περνάνε τα χρόνια δε ξέρω πόσο επενδύει η κοινωνία στο Πολιτισμός και Τέχνη, να έχει ένα μεγαλύτερο ρόλο σ’ αυτό. Όταν κάνουμε μια μουσική παράσταση και έχουμε ελεύθερη είσοδο , ο κόσμος διψάει και είναι γεμάτα τα θέατρα ή οι χώροι οι συναυλιακοί . Αυτό κάτι μου λέει . Μου λέει ότι ο κόσμος προφανώς και θέλει , αλλά δεν έχει την δυνατότητα. Όλα αυτά είναι πράγματα που με τρομάζουν γιατί δε θέλω ποτέ το τραγούδι να χαθεί , η μουσική και το επίπεδο που θα μπορούσε να έχει αν τα πράγματα ήταν καλύτερα στη κοινωνία.

Γνωρίζουμε ότι είσαι αρκετά ενεργή στα social media αυτό συμβαίνει γιατί είναι ένας τρόπος πιο άμεσης επικοινωνίας με το κοινό σου ή ένας τρόπος προβολής της δουλειάς σου. Θα θέλαμε γενικότερα την άποψη σου για τα social;

Και τα δυο βοηθάνε πολύ την δουλειά μου, είμαι ένας καλλιτέχνης που δεν έχει προβληθεί πολύ από την τηλεόραση και ούτε από τα ραδιόφωνα οπότε να επικοινωνήσω με τον κόσμο είναι ένας πολύ σημαντικός τρόπος αυτός. Οπότε τα δουλεύω εγώ και οι συνεργάτες μου και ενημερώνομαι για τα πάντα , διαβάζω τα μηνύματα που μου στέλνει ο κόσμος . Είναι κάτι πολύ θετικό θεωρώ για έναν καλλιτέχνη που δεν προβάλλεται τόσο από την τηλεόραση και κάνει κάτι άλλο.

eg

Σε επηρεάζει κάποιο μήνυμα που μπορεί να σου στείλει κάποιος;

Στα φυσιολογικά πλαίσια , χαίρομαι με κάποιο μήνυμα, ακούω πάρα πολύ την κριτική του κόσμου και τις απόψεις του , μου αρέσει πάρα πολύ αυτή η επικοινωνία. Την χαίρομαι.

Η Γεωργία Νταγάκη ανεβαίνει ξανά στη σκηνή του Ιανού, το Σαββάτο 21 Απριλίου για μια προσωπική παράσταση με τίτλο «αυτά που ζήλεψα» . Θα ήθελα να μας μιλήσεις για την παράσταση αυτή και τελικά ποια είναι τα τραγούδια αυτά που ζήλεψες;

Θα ήθελα να πω μέσα από τόσα χρόνια, των τόσων πολλών Live , του πειραματισμού, των συνεργασιών που έχω κάνει , ο στόχος μου ,μια μεγάλη μου επιθυμία ήταν να κάνω μια παράσταση και να μαζέψω όλα αυτά τα τραγούδια που με έχουν σημαδέψει, συνθέτες που τους ακολουθώ μέχρι και σήμερα. Τραγούδια που άκουγα στο ραδιόφωνο και έλεγα γιατί να μην πέσει ένα τέτοιο τραγούδι στα χέρια μου , ήθελα λοιπόν να κάνω μια παράσταση και να μην έχει καθόλου δική μου δισκογραφία μέσα αλλά τραγούδια σπουδαίων συνθετών τόσο παλιών όσο και νέων που θα ήθελα πολύ να έχω τραγουδήσει εγώ ως Γεωργία. Μου δόθηκε η αφορμή σε ένα πολύ ωραίο χώρο και φιλόξενο , τον Ιανό να παρουσιάσω αυτή την παράσταση και φυσικά με την μπάντα που με πλαισιώνει στις δικές μου προσωπικές παραστάσεις , με την οποία έχουμε δημιουργήσει έναν ήχο και ουσιαστικά παίρνουμε αυτά τα τραγούδια , τα εκτελούμε τα παίζουμε τα διασκευάζουμε με τον ήχο τον δικό μας . Αυτά είναι τραγούδια που κρατάνε από πάρα πολύ παλιά , που πολλά πιστεύει ό κόσμος ότι τα έχω τραγουδήσει και εγώ όπως το καράβι της φυγής , ένα τραγούδι που δεν το έχω πει σε πρώτη εκτέλεση αλλά ο κόσμος το έχει συνδέσει μαζί μου. Τραγούδια που έχουν συνδεθεί με εμένα , τα έχω συνδέσει και εγώ με την ίδια μου την ζωή , τραγούδια σπουδαίων συνθετών όπως είναι ο Μαρκόπουλος , ο Ξαρχάκος , ο Θεοδωράκης , ο Χατζιδάκις , ο Αγγέλακας , τα Ξύλινα Σπαθιά, ο Παυλίδης, Ο Μπαλάφας, ο Θέμης Καραμουρατίδης , ο Ζαμπέτας, τραγούδια λοιπόν από το ευρύ φάσμα της ελληνικής μουσικής , όσο το παλιό όσο και το σύγχρονο. Θα ακουστούνε πολλά διαφορετικά τραγούδια με ένα διαφορετικό ήχο και μέσα από το δικό μας φίλτρο αισθητικής. Είναι μια παράσταση που την περιμένω πως και πως και σαφώς συνδέεται με τις μουσικές παραστάσεις όπως παίξαμε στη Σφίγγα και την περιοδεία που κάνουμε και το πρόγραμμα που έχουμε φτιάξει . Αρκετά τραγούδια που έχουμε διασκευάσει και τα παίζουμε και στα δικά μας live.

Για το τέλος ποιες οι επερχόμενες ζωντανές εμφανίσεις σου , ποιο το στίγμα της καινούριας δουλειάς που αναμένουμε με αγωνία;

Ναι, σαφώς στο δίσκο θα έχω δυο δικά μου τραγούδια αλλά προς το παρόν βγαίνουν τραγούδια που τα έχω περισσότερο καιρό στα σκαριά και είναι εκατό τις εκατό επάνω μου. Όπως το Ίδιο Λάθος που θα κυκλοφορήσει τώρα.

Συνέντευξη: Κωνσταντίνος Αδαμόπουλος

Επιμέλεια συνέντευξης: Μιχάλης Αδαμάντιου, Κωνσταντίνος Αδαμόπουλος