~Στάθης Αρτινός~

Πατήστε Play για να ακούσετε την συνέντευξη

Καλή σας ακρόαση
O Στάθης Αρτινός ζωντανά στο Εν-τεχνο.gr 27-3-2018

eg

Ο Στάθης Αρτινός είναι ένας αυτοδίδακτος τραγουδοποιός με ευρύ φάσμα επιρροών. Η μουσική του πορεία ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2004 μέσα από το πρώτο του cdsingle με τίτλο «Οι Άγγελοι Μαθαίνουν να Πετάνε» που περιείχε το ομώνυμο τραγούδι και το «Οταν ο Ήλιος θα Πάψει να Ανατέλλει». To 2006 κυκλοφόρησε το πρώτο του δίσκο με τίτλο «Οι Λέξεις» ενώ η δεύτερη δισκογραφική δουλειά του με τίτλο «'Ογδοη Μέρα» κυκλοφόρησε το 2012. Ο Στάθης Αρτινός με καταγωγή από την Άρτα, τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στα Γιάννενα τραγουδώντας σε μουσικές σκηνές και σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και στην Κύπρο ακολουθώντας τον δικό του ξεχωριστό δρόμο. Η νέα του δουλειά ηχογραφήθηκε σε στούντιο των Ιωαννίνων και υπήρξε αποτέλεσμα συνεργασίας με καταξιωμένους μουσικούς της πόλης αλλά και με νέα παιδιά από το Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Άρτας. Το album του περιλαμβάνει δώδεκα τραγούδια, με επιρροές από τη σύγχρονη εναλλακτική τραγουδοποιία και στοιχεία από την παραδοσιακή και ροκ μουσική, σε στίχους και μουσική του ιδίου, συνυφασμένα με προσωπικές στιγμές και με τη μάχη που δίνει ο άνθρωπος στη ζωή του για κάθε του όνειρο, για τον έρωτα, για την απώλεια, για τη λύτρωση.

eg

Το νέο σου δισκογραφικό άλμπουμ, είναι γεγονός. Κύκλος, ο τίτλος του. Σύστησέ μας τον δίσκο σου, το ύφος και το περιεχόμενο του;

Ως προς το ύφος, ας ξεκινήσουμε από εκεί. Όταν ξεκίνησα παρότι ήμουν μικρός σε ηλικία, πριν δέκα χρόνια άρχισα να γράφω με ένα στυλ ,το οποίο είχε πολλές επιρροές , από ότι είχε να κάνει με το εναλλακτικό τραγούδι και το αγγλόφωνο αλλά και το ελληνικό όπου υπήρξαν και πολλά παραδοσιακά στοιχεία, πολλές αναλαμπές θα έλεγα εγώ λόγω επιρροών που είχα από διάφορους καλλιτέχνες. Δεν άλλαξε μεγάλωσε και αυτό μαζί μου, αυτό το ύφος και κάπως έτσι φτάσαμε τώρα στον Κύκλο , δέκα τέσσερα χρόνια μετά από την πρώτη δισκογραφική δουλειά , μεγάλωσε αυτό το ύφος μαζί με εμένα, ωρίμασε . Παρόλο αυτά η θεματολογία εξακολουθεί να είναι οι στιγμές , τα βιώματα, είτε δικά μου ή της φαντασίας ή μέσω φίλων ,πράγματα και στιγμές της ζωής γενικότερα και έτσι φτιάχτηκε αυτό το άλμπουμ.

Είχες ένα «Myway» στο περπάτημά σου στη μουσική;

Θεωρώ πως ναι, θεωρώ πως κάτι τέτοιο πρέπει να γίνεται αλλά my way καθαρό δε νομίζω ότι υπάρχει παρθενογένεση στην τραγουδοποιοία , έχουν γραφτεί πάρα πολλά πράγματα , οπότε και εγώ σαν καλός ακροατής έχω πάρει πράγματα και επιρροές.

Τα βιώματα τι ρόλο παίζουν στον «τρόπο» ενός καλλιτέχνη του δικού σου φάσματος;

Τα βιώματα θεωρώ είναι το πιο σημαντικό για να δημιουργήσεις , αν δεν υπάρχει η βιωματική εμπειρία κάποιου γεγονότος ακόμα και αν δεν είναι καθαρά δικό σου, θα δώσει το έναυσμα για να γράψεις . Μπορεί να είναι μια κοινωνικοπολιτική κατάσταση ,μπορεί να είναι ένα θέμα που συνάντησε ένας φίλος σου στην εργασία ή υγείας ακόμα και προσωπικής του σχέσης και όλο αυτό παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, απλά το φίλτρο είναι το θέμα , ότι σαν δημιουργός στην ουσία είσαι ένα φίλτρο που παίρνεις καταστάσεις και σου δίνουν το έναυσμα για να γράψεις κάτι.

eg

Το τραγούδι πως συνδέει εσένα με το ακροατήριο; Τί είναι το τραγούδι μεταξύ δύο ανθρώπων ή περισσότερων;

Θα έλεγα ότι σύνδεσμος γιατί όταν γράφεις ένα τραγούδι άσχετα αν εσύ είσαι ο πομπός ,στην ουσία είσαι ο πρώτος δέκτης συνεπώς για αυτόν που γράφει το τραγούδι είναι μια έκφραση στιγμής όμως από εκεί και έπειτα ο κόσμος το αντιλαμβάνεται με το δικό του τρόπο . Άρα λοιπόν είναι ένας σύνδεσμος , μια μοιρασιά συναισθημάτων και καταστάσεων.

Έχει όρια η θεματολογία των τραγουδιών σου;

Όχι δεν έχει ,πάντα μου άρεσε αν θέλεις, να ζω μια ψυχανάλυση μέσα από τα τραγούδια, να βγάζω το άχτι μου ή αυτά που με προβληματίζουν σχετικά με την ζωή μου ή ότι άλλο μπορεί να έχει συμβεί. Σιγά σιγά βλέπω ότι αυτό το πράγμα επεκτείνεται ,ανοίγει περισσότερο , μπορεί να έχει να κάνει με την κοινωνία γενικότερα οπότε δε νομίζω ότι μπορεί να υπάρχουν όρια.

Ας έρθουμε, τώρα, σε αυτό που κάνουμε εδώ. Έχει μια χρησιμότητα, αλλά έχει και μια συμβατικότητα. Σε καταπιέζει μια συνέντευξη;

Όταν έχεις να πεις πράγματα όχι, προφανώς όταν γίνεται μια συνέντευξη αυτός που καλούν για να παραχωρήσει μια συνέντευξη , εάν και εφόσον δεν είναι κάποιος μαϊντανός, έχει κάνει μια δουλειά, κάτι έχει να πει ,κάτι έχει να μεταδώσει . Οπότε λοιπόν δεν υπάρχει λόγος καταπίεσης. Προφανώς αποζητάμε την συνέντευξη για να μιλήσουμε για αυτό που έχουμε δημιουργήσει.

Ποια είναι η δική σου σχέση με τη μουσική σαν ακροατής;

Απίστευτη σχέση δε μπορείς να φανταστείς, όπως όλοι ακούω τραγούδια στο αυτοκίνητο, στο σπίτι , όταν βγαίνω έξω , επιλέγω χώρους με βάση αυτό που θέλω να ακούσω , επιλέγω την μουσική που θέλω να ακούσω. Μ’ αρέσει να ακούω και ραδιόφωνο , βέβαια αν αλλάξεις κάποιους σταθμούς πέφτεις σε πολύ συγκεκριμένα πράγματα, λείπει μόνο το μπουκάλι το ουίσκι με τα φιστίκια και τα γαρύφαλλα αλλά όλα εντάξει είναι ωραία πράγματα. Ακούω λοιπόν και εγώ αρκετή μουσική.

eg

Είναι απαραίτητο να συμβαδίζει η σχέση με το έργο και τη ζωή ενός καλλιτέχνη;

Θα σου μιλήσω προσωπικά, από ότι φαίνεται συμβαδίζει , έτσι το έχω εκλάβει εγώ. Συμβαίνουν πράγματα στη ζωή μας συνεχώς και καλά και άσχημα από εκεί παίρνεις εμπειρίες , από εκεί το στίγμα και όταν έρχεται η ώρα να γράψεις , νιώθεις την ανάγκη να γράψεις , όλο αυτό από κάπου προκύπτει. Άρα προκύπτει από την ζωή σου , από τον κύκλο της ζωής αυτής .

Τι είναι αυτό που μπορεί να κρατήσει ενεργό και ανήσυχο ένα δημιουργό;

Δε νομίζω ότι κάποιος που του αρέσει να δημιουργεί κα βρίσκει έκφραση από αυτό το πράγμα , σίγουρα περνάει κάποιες στιγμές της ζωής του που δεν θέλει να γράψει ,δε του έρχεται να γράψει αλλά θεωρώ ότι είναι τα συμβάντα τα γεγονότα που σε κάνουν ή σου δίνουν το έναυσμα και αυτό έχει να κάνει και με την προσωπική σου ζωή και γενικότερα με το περιβάλλον.

Ποιος ο ρόλος της τέχνης, και ειδικότερα του τραγουδιού, σε εποχές δύσκολες, σαν την τωρινή, για την κοινωνία;

Γενικότερα η τέχνη είναι η έκφραση ενός λαού εννοώ ο πολιτισμός , ποιο ειδικά το τραγούδι είναι και αυτό μια μορφή έκφρασης και πολιτισμού εν συνόλω. Είναι τεράστιος ο ρόλος. Καμία φορά και στην Ελλάδα πιο παλιά χρησιμοποιήθηκε το τραγούδι ακόμα και πολιτικά , για να εκφράσει πράγματα και καταστάσεις του λαού , της καταπίεσης που μπορεί να δέχτηκε , πολλών άλλων τέτοιων γεγονότων. Και σήμερα συμβαίνει σε κάποιο βαθμό, όχι με εκείνη την μορφή αλλά νομίζω συμβαίνει. Αυτό που λείπει στην εποχή μας πέρα από το θέμα της οικονομικής κρίσης , είναι μια κρίση αξιών , οπότε αν εκείνη την εποχή υπήρχαν καθαρόαιμα τραγούδια που λέγανε τα πράγματα όπως είναι ,στη σημερινή εποχή υπάρχουν τραγούδια που λένε αλήθεια ως την έννοια της δημιουργίας τους και τραγούδια που είναι προϊόντα προς κατανάλωση. Από εκεί και πέρα κάποιος μπορεί να καταλάβει το τι γίνεται .

eg

Σε αυτή την εποχή, που η δισκογραφία πνέει τα λοίσθια, ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να επικοινωνήσει κανείς τα νέα του έργα;

Η δισκογραφία των πολυεθνικών και η δισκογραφία που υπήρξε λίγο παλιότερα με τις μαζικές παραγωγές της δεκάρας , ναι πνέει τα λοίσθια . Σε πληροφορώ γίνεται μια αξιόλογη δουλειά ανεξάρτητων δημιουργών , παραγωγών , στούντιο ηχογραφήσεων , δισκογραφικών εταιριών. Δουλειές με αξιοπρέπεια , δουλειές που μπορεί να μην ακούγονται τόσο αλλά υπάρχουν . Για να επικοινωνήσεις αυτό το υλικό χρειάζεσαι τύχη, χρειάζεσαι τεχνολογία , χρειάζεσαι καλούς φίλους και αξιόλογους συνεργάτες . Αυτό είναι στη τελική να μπορέσεις να επικοινωνήσεις και φυσικά πολλά live , οι συνεργάτες και οι επαγγελματίες συνεργάτες που μπορείς να επιλέξεις αυτή τη στιγμή είναι αρκετοί. Υπάρχουν άνθρωποι που είναι αξιόμαχοι , αξιόλογοι και τίμιοι και μπορείς να κάνεις όμορφα την δουλειά της επικοινωνίας . Φυσικά πάντα υπάρχει και η άλλη πλευρά.

Ποιοι είναι οι άνθρωποι που (παλαιότερα αλλά και σήμερα) ακούν πρώτοι τα καινούργια σας τραγούδια; Μπορεί η γνώμη τους να σας επηρεάσει στο βαθμό που να μην κυκλοφορήσετε τελικά κάποιο από αυτά;

Ποτέ δε μπήκα στην διαδικασία να έχω προ ακροάσεις , σίγουρα ακούν τραγούδια οι φίλοι μου, σίγουρα κάποιοι συγγενείς μου που είναι επίσης φίλοι μου , σίγουρα παίζω με την κιθάρα μου στη μητέρα μου να μου πει αν τις αρέσει κάτι αλλά ποτέ δε μπήκα στη διαδικασία να επιλέξουν για εμένα. Επιλέγω εγώ για εμένα αυτό που θέλω να βγάλω προς τα έξω.

Η μητέρα σου είναι από εκείνους τους ανθρώπους που κρατάνε την ισορροπία απέναντι στη μουσική σου;

Η κυρία Παναγιώτα λοιπόν ,συμβαίνει το εξής καταπληχτικό ,στην αρχή δεν ήξερε καν ότι γράφω τραγούδια, είχαμε πάρει την κιθάρα αλλά δεν ήξερε ότι ο γιος της γράφει και κάποια στιγμή ήρθε στην Αθήνα εκείνη την εποχή του Ατλαντίς ενώ εγώ σπούδαζα εδώ , της βάζω επίτηδες το ραδιόφωνο που ήξερα ότι θα παίξουν το κομμάτι και της λέω για άκου αυτό το τραγούδι, σου αρέσει και εκεί ήταν το πρώτο μπαμ. Στη συνέχεια δεν ήθελε να ασχοληθώ με την μουσική, το φοβόταν πάρα πολύ, το φοβόταν γιατί πολύ κόσμος όπως και η μητέρα μου δεν έχει μουσική παιδεία αλλά είναι μια πολύ καλή ακροάτρια , πολύς κόσμος δε γνωρίζει τι γίνεται με την μουσική στην Ελλάδα και το αν υπάρχει μουσική στην Ελλάδα, θεωρούν ότι κάποια πράγματα είναι της νύχτας, κάποια δύσκολα πράγματα και επικίνδυνα που δεν έχει καμία σχέση σ’ αυτό το χώρο. Προσπάθησε λοιπόν να κρατήσει την ισορροπία, παιδί μου βρες μια δουλειά πρώτα και μετά κάνε την μουσική. Η αλήθεια σ’ αυτό εμπεριέχεται στο να κάνεις κάτι αγνά δηλαδή χωρίς να κυνηγάς το χρήμα αλλά να κάνεις αυτό που αγαπάς. Εν τέλει τα βρήκαμε με την μαμά και με την μουσική, η μαμά κρατάει ωραίες ισορροπίες πάντα.

eg

Η μέχρι τώρα πορεία του άλμπουμ ΚΥΚΛΟΣ;

Δεν έχω ιδέα, δεν έχω ρωτήσει πως πάμε από πωλήσεις , δεν έχω μάθει αν πουλάει το cd,το μόνο που ξέρω είναι ότι στα live έχουν ήδη ξεκινήσει να τραγουδάνε τραγούδια από το νέο δίσκο ,τουλάχιστον στις περιοχές που έχει παρουσιαστεί αρκετά . Ελπίζω σιγά σιγά να αρέσει στον κόσμο, να μάθει τα τραγούδια και να δημιουργήσει σ’ αυτούς μια ωραία αίσθηση. Από εκεί και πέρα ξέρω ότι οι πωλήσεις έχουν πέσει , ξέρω πια ότι τα cd βγαίνουν για συλλεκτικούς λόγους και όχι τόσο για λόγους πωλήσεων , κοστίζει μια παραγωγή και έχει πέσει στους ώμους των δημιουργών για να βγουν τα χρήματα μιας παραγωγής και αν δε βγουν δε τρέχει και τίποτα . Γίνεται πιο πολύ για συλλεκτικούς λόγους.

Θέλω Στάθη με την ιδιότητα του μουσικού, να μας πεις, πόσο ζωντανή είναι σήμερα η μουσική παράδοση; Η σχέση των νέων με αυτήν;

Η σχέση των νέων με την παράδοση την βλέπεις στα χορευτικά, τα οποία υπάρχουν σωρηδόν και μπράβο που υπάρχουν όπου χορεύονται παραδοσιακοί χοροί από όλη την Ελλάδα. Την σχέση αυτή την βλέπεις τα καλοκαίρια , στα πανηγύρια που γίνονται και στις συνάξεις που γίνονται . Την βλέπεις στην δισκογραφία που χρησιμοποιούνται αρκετά παραδοσιακά όργανα αλλά και μουσικά μοτίβα εδώ και χρόνια. Κάποιοι λένε ότι έχει ανέβει λίγο παραπάνω , κάθε χρονιά εγώ πιστεύω υπήρξε η παράδοση μέσα στα τραγούδια . Απλά πλέον κάποιων μουσικών σχημάτων που υπάρχουνε και τραγουδοποιών έχει πάρει μια περισσότερη φόρα. Οι νέοι και ειδικά επαρχία που βλέπω , υπάρχει μεγάλη αγάπη για την παράδοση , θεωρώ ότι υπάρχει και στις μεγάλες πόλεις θεωρώ.

Στην Ελλάδα του 2018 με τι εφόδια πορεύεται ένας δημιουργός, που θέλει να επενδύσει στο αύριο;

Με γερό στομάχι , με μια δεύτερη δουλειά γιατί τα πράγματα είναι δύσκολα, δεν μπορείς εύκολα να βιοποριστείς από την μουσική όσο καλός και να είσαι . Θα πάρει αρκετό χρόνο, αρκετό αγώνα για να μπορέσεις να το πετύχεις. Σημασία έχει να μείνεις αληθινός , να μην υπάρχει αλλοτρίωση , να εξακολουθήσεις να θέλεις να κάνεις αυτό που αγαπάς και αυτό που ονειρεύεσαι . Να έχεις την διάθεση της διάρκειας , να μην περιορίζεις τον εαυτό σου , να τον πιέζεις να κάνει κάτι παραπάνω. Αυτό το κάτι παραπάνω γίνεται σταδιακά όσο εσύ θέλεις να εξελιχθείς . Από εκεί και πέρα είναι πολύ παράγοντες για τους δημιουργούς και τους μουσικούς , πριν λίγο έτυχε να συναντήσω δυο φίλους από την Άρτα που σπούδασαν εκεί και είναι μουσικοί που έχουν ασχοληθεί με ακορντεόν συγκεκριμένα και μπάσο , αυτοί οι άνθρωποι είναι σε μια ηλικία των είκοσι πέντε ετών και η δουλειά τους δεν έχει να κάνει με την μουσική. Οπότε καταλαβαίνεται τι γίνεται , καταλαβαίνει και ο κόσμος. Το θέμα είναι από την μια η στήριξη του κόσμου και από την άλλη να υπάρχει μια υγιής επιχειρηματικότητα που έχει να κάνει με την μουσική, γιατί στην Ελλάδα δεν είναι το θέμα ο κόσμος όσο υγεία στην επιχειρηματικότητα που έχει να κάνει με την εκμετάλλευση της μουσικής , την καλώς νοούμενη εκμετάλλευση.

eg

Ποιος απ’ τους σημερινούς καλλιτέχνες, μουσικούς, παραδέχεστε, ποιοι σας συγκινούν;

Πάρα πολλοί, Ο Σωκράτης Μάλαμας , Θανάσης Παπακωνσταντίνου τους βάζω όπως και πολλοί ακροατές στην ψηλή μορφή , σαν δημιουργός μου αρέσει ο Θέμης Καραμουρατίδης με αυτά που έχει γράψει με την Νατάσσα Μποφίλιου σαν ερμηνεύτρια , ο Αλκίνοος Ιωαννίδης εδώ και χρόνια δε το συζητάμε και ήταν από τις βασικές μου επιρροές , Πασχαλίδης, θα μας πάρει ώρα να πούμε τα ονόματα. Πάντως χρησιμοποιώ πάρα πολλά τραγούδια τους στα δικά μου προγράμματα , τραγούδια που αγαπάω που έχουνε κάτι να πούνε και μπορώ να τα συνδέσω ή να τα παντρέψω ή να μη τα παντρέψω με δικά μου τραγούδια.

Η τραγουδοποιία στη χώρα μας, για κάποιον (υς) λόγο(υς), εκπροσωπείται περισσότερο από άνδρες δημιουργούς. Λιγότερες είναι οι γυναίκες δημιουργοί. Αντίθετα, οι τραγουδίστριες είναι όσες και οι τραγουδιστές. Έχετε κάποια εξήγηση για αυτό το γεγονός;

Όχι δε ξέρω τι να σου πω πραγματικά, χαίρομαι που υπάρχουν φωνές στην Ελλάδα και από άντρες και από γυναίκες που έχουν προσεγγίσει πολύ όμορφα το θέμα της ερμηνείας , αυτό είναι πλεονέκτημα για τους δημιουργούς, μας λύνει τα χέρια .

Παλαιότερα, οι δημιουργοί σχημάτιζαν ντουέτα και κάνανε έναν ολοκληρωμένο δίσκο με έναν ερμηνευτή ή και περισσότερους. Πλέον, αυτό έχει αντιστραφεί. Ο ερμηνευτής είναι ένας και οι δημιουργοί περισσότεροι. Που οφείλεται αυτό κατά την άποψή σας; Εσείς, έχετε προτίμηση σε ένα από τα δύο αυτά σχήματα;

Έχει γίνει το εξής, προβλήθηκε πάρα πολύ η έννοια του ερμηνευτή από ένα σημείο και έπειτα , η δισκογραφία γενικότερα ασχολήθηκε στη παραγωγή των τραγουδιών. Παλιότερα υπήρχαν τα ντουέτα , δημιουργούταν ένας δίσκος και μπορούσαν να επιλέξουν οι δημιουργεί τους ερμηνευτές. Όταν φτάσαμε σε ένα σημείο ο ερμηνευτής, που είναι το κύριο πρόσωπο μιας δημιουργίας ,είναι το πρόσωπο που εξωτερικεύει όλα αυτά τα πράγματα και τα φέρνει σε επαφή με το κοινό, απέκτησε λοιπόν το πρωταρχικό λόγο από ότι καταλαβαίνω για εμπορικούς και επιχειρηματικούς σκοπούς. Εκεί κάπου χάλασε το πράγμα ,εκεί ήταν ο ερμηνευτής που επέλεγε τραγούδια. Χάλασε το πράγμα για τους δημιουργούς εννοώ. Αν αυτό είναι καλό ή όχι αποτέλεσμα το κρίνει η ιστορία. Εγώ βλέπω τον Θανάση Παπακωνσταντίνου να επιλέγει μια χαρά τους ερμηνευτές του , είτε με την Μελίνα Κανά είτε με την Ματούλα Ζαμάνη και γίνεται αυτό αξιοπρεπέστατα μια χαρά. Εγώ φέτος έβαλα δυο νέες φωνές στο δίσκο, μ’ άρεσε πολύ που το έκανα , στον επόμενο έχω σκοπό να βάλω και άλλες, να βάλω και άλλα τραγούδια που δεν θα τραγουδώ τόσο εγώ όσο τα άλλα παιδιά και εγώ θα συμμετάσχω στο δίσκο μουσικά. Το κακό είναι όταν φτιάχνεται ένας δίσκος γιατί κάποιοι άνθρωποι έχουν να πουν κάτι και θέλουν να εκφράσουν ένα έργο είναι τελείως διαφορετικό όταν κάποιος θέλει να κάνει ένα δίσκο και να γεμίσει ένα μαγαζί. Αυτή είναι η διαφορά της αλήθειας.

eg

Σας έχει τύχει να διαβάσετε αποθεωτική κριτική μιας εμφάνισής σας που, κατά τη γνώμη σας, δεν ήταν καλή και το αντίθετο;

Συνήθως δε διαβάζω κριτικές, διότι το να κρίνεις την δουλειά κάποιου είναι πάρα πολύ εύκολο όταν είσαι έξω από το χορό, όποιες γνώσεις και να έχει. Τώρα να κρίνει κάποιος τον δίσκο μουσικά, εγώ το λέω δεν είμαι μουσικός , είμαι κάποιος που γρατσουνάει μια κιθάρα και ντύνει τους στίχους που γράφει. Το να τον κρίνει κάποιος που έχει σχέση με τον λόγο ,ούτε ποιητής είμαι , γράφω στίχους, στίχους για τραγούδια, εκφράζω πράγματα. Το να με κρίνει κάποιος τραγουδιστικά θα πρέπει να είναι καθηγητής όσο αφορά το θέμα της φωνητικής και του τραγουδιού γενικότερα αλλά μιλάμε για σύγχρονο τραγούδι δε μιλάμε για όπερα, μιλάμε για κάποια πράγματα που είναι πιο απλά. Οπότε δε μπαίνω στη διαδικασία να διαβάσω κριτική . Κριτική μόνο από τον άνθρωπο που θα έρθει να με ακούσει και να μου πει φίλε, κατάφερα να νιώσω αυτά που είπες ή συγνώμη δε κατάφερα τα νιώσω, ωραία πέρασα αλλά δεν μ’ άγγιξε.

Ποια άλλη τέχνη είναι πιο κοντά στο Στάθη Αρτινό, πέραν της μουσικής;

Θέατρο μου αρέσει αρκετά, αν και έχω αρκετό καιρό να πάω . Του χρόνου σκέφτομαι να ασχοληθώ μια και τα Γιάννενα έχουν αρκετές θεατρικές ομάδες . Μου αρέσει πάρα πολύ ο κινηματογράφος , βλέπω πάρα πολλές ταινίες . Το βιβλίο, μεγάλη αγάπη, εξακολουθώ να διαβάζω και μου αρέσει η μυρωδιά των σελίδων .Με την ζωγραφική και τον χορό δε το έχω καθόλου.

Ποια διαδικασία ακολουθείς όταν γράφεις ένα τραγούδι; Ακολουθείς αυστηρά τις θεωρητικές γνώσεις σου ή την καρδιά σου;

Όταν έρχεται η ώρα να βγει το τραγούδι , παίζει πρώτο ρόλο η καρδιά, η φαντασία σε συνδυασμό με τα συναισθήματα. Μετά μπαίνει το θεωρητικό κομμάτι , το να σταθεί η αρμονία του , να βάλεις την μουσική του και τις συγχορδίες του έτσι πιο σωστά και όλα τα υπόλοιπα.

eg

Με καταγωγή από την Αρτα, και την ζωή στα Γιάννενα, θέλω να μου πεις, ποιο είναι το μεγαλύτερο θετικό και ποιο το μεγαλύτερο αρνητικό στην επαρχία.

Θετικό είναι η ποιότητα ζωής, η οποία έχει πιο χαλαρούς ρυθμούς ,είσαι δίπλα στη φύση , μέσα στη φύση, ζεις πιο διαφορετικά τα πράγματα. Σίγουρα υπάρχουν δυσκολίες, η Άρτα είναι μια πόλη που δεν έχει μουσική σκηνή καν, είναι λιγότερες οι επιλογές στο που θα πας να ψυχαγωγηθείς ή να διασκεδάσεις. Τα Γιάννενα που είναι μεγαλύτερη πόλη, έχουν κάποια πράγματα που μπορείς να δεις και ελπίζω. Άλλο αρνητικό και ισχύει και στη δική μου δουλειά, είναι λίγες οι ευκαιρίες εργασίας και γενικότερα ένα βιοποριστικό θέμα που το περνάμε όλοι σ’ αυτή τη χώρα εδώ και αρκετά χρόνια.

Ποιες είναι οι επιθυμίες σου για το μέλλον; Τι πιστεύεις ότι χρειάζεται να διαθέτει κανείς ώστε να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες της εποχής;

Δίψα χρειάζεται να έχεις ,να έχεις όρεξη και πάνω από όλα υπομονή αλλά και πάρα πολύ επιμονή. Να μη το βάζουμε κάτω με το παραμικρό.

Εμφανίσεις σου; Σχέδια για το επόμενο δισκογραφικό σου άλμπουμ;

Παραστάσεις και λίγες ακόμα καλό θα ήταν να γίνουν σε όλη την Ελλάδα και αργότερα , έχω στα σκαριά και στούντιο. Παρότι έχω κάνει ανά εξαετία , σκέφτομαι να μικραίνω το χρόνο γιατί έχω μαζέψει πράγματα , υλικό. Θέλω να κάνω και κάποια πράγματα με τα παλιότερα τραγούδια και ελπίζω σε δυο χρόνια να γίνει και αυτό.

Εμφανίσεις, οι περισσότερες είναι στη περιφέρεια της Ηπείρου , είναι Θεσπρωτία 30 Μαρτίου , 31 Μαρτίου στα Ιωάννινα, 8 Απριλίου στην Αρτα στη περιοχή του Αμμοτόπου , 13 Απριλίου ξανά στη Θεσπρωτία , 14 Απριλίου στο Μέτσοβο και ούτω καθ' εξής. Θα πάμε και Κοζάνη, νομίζω θα είναι στις 22 Απριλίου. Μετά θα έχουμε και συνέχεια με ένα διάλειμμα το καλοκαίρι που θα φύγω και λίγο εκτός Ελλάδας και επιστρέφουμε τον Αύγουστο πάλι με συναυλίες.

Θα ήθελα να μας πεις αν ονειρεύεσαι ή οραματίζεσαι το επόμενο δισκογραφικό άλμπουμ κι αν μπορείς να μας πεις κάποια από τα μυστικά που θα ήθελες να το μοιραστείς τόσο με εμάς που είμαστε στο στούντιο αλλά και με τις φίλες και τους φίλους που μας ακούνε;

Έχω στο μυαλό μου να γίνει μια συλλογή τραγουδιών και παλιότερων δικών μου , ίσως και άλλων αγαπημένων και με εμένα ερμηνευτή και με άλλους ερμηνευτές. Νέους και άγνωστους ερμηνευτές θα προτιμήσω.

Συνέντευξη: Μιχάλης Αδαμάντιου

Επιμέλεια συνέντευξης: Μιχάλης Αδαμάντιου, Κωνσταντίνος Αδαμόπουλος